fbpx

Tupakan hinta alas – kuka korvaa vahingot?

Eilen uutisoitiin, että huolimatta vuoden alussa toteutetusta savukkeiden veronkorotuksesta niiden kuluttajahinnat laskevat. Tämä johtuu siitä, että tupakkamarkkinoita hallitsevat yhtiöt kuten Philip Morris International sekä vähittäiskauppa laskevat savukkeiden kuluttajahintoja. (Iltalehti 21.1.2016)

Sinänsä hinnanalennus ei yllätä. Tupakkateollisuus pitää kynsin hampain kiinni kuluttajistaan ja uusien käyttäjien rekrytoinnista. Tupakan hinta on merkittävä tekijä nuorten ostopäätöksissä, etenkin siinä, aloittaako nuori tupakoinnin. Hinta vaikuttaa myös heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien tupakoinnin jatkumiseen. Hinta-alen terveydelliset vaikutukset voivat olla arvaamattomat ja tuhoisat. Haluammeko ummistaa silmämme nikotiiniriippuvaisen sukupolven syntymiseltä ja vaikeuttaa tupakoinnin lopettamista haluavien lopettamispyrkimyksiä?

Hinta-alen terveydelliset vaikutukset voivat olla arvaamattomat ja tuhoisat.

Savuton Suomi -tavoitteen saavuttamisessa suurin haaste on tupakkateollisuuden röyhkeyden ja häikäilemättömyyden kontrolloiminen. Tämänkaltaiset hinnanalennukset vahvistavat sitä näkemystä, että tupakkatuotteiden hinnoissa on runsaasti ilmaa ja tupakkateollisuus kahmii valtavia voittoja.

Nyt olisikin aiheellista keskustella siitä, missä määrin tupakkateollisuuden tulee osallistua tuotteidensa aiheuttamien haittojen ja yhteiskunnallisten kustannusten korvaamiseen. Korvausvastuu on aivan normaali menettely muiden tuotteiden kohdalla, mutta tupakkateollisuus on tähän saakka päästetty kuin koira veräjästä. Ajattelumalli on ollut aivan nurinkurinen ja vihdoin 2010-luvulla nykyaikaisessa maailmassa olisi aika karsia vanhat jäänteet. Erityisesti, kun hintalappu yhteiskunnalle tupakkatuotteiden käytöstä on vuosittain 1,5 miljardia, eikä siitä aiheutuvaa mittaamatonta inhimillistä hätää ja tuskaa voi rahalla mitata.

Kuvat: Kuvamuisto ja Freeimages

Mervi Hara

Mervi Hara on Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja. Hän ihmettelee elämän monimuotoisuutta ja innostuu uusista haasteista.